Czy dziecko bez znajomości języka polskiego odnajdzie się w przedszkolu?

Otwarte granice oraz możliwość częstego i taniego podróżowania sprawiają, że wiele osób decyduje się pracować oraz mieszkać za granicą. Dotyczy to także rodzin z dziećmi. Regularne podróże lub okresowe mieszkanie w innym kraju pozwalają łatwiej nauczyć się języka, poznawać inne kultury oraz uwrażliwiają na potrzeby drugiego człowieka. Wiele polskich rodzin decyduje się wrócić z emigracji do ojczyzny. Mniejsze dzieci, które nie urodziły się w kraju, mogą mieć trudności ze swobodną komunikacją w języku polskim.
Trudna sytuacja geopolityczna sprawia, że w ostatnim czasie Polskę zamieszkuje coraz więcej uchodźców, między innymi z Ukrainy. Ich dzieci rozpoczynają edukację w polskich przedszkolach oraz szkołach. Czy brak znajomości języka polskiego może stanowić przeszkodę w edukacji i rozwoju dziecka?

Dziecko nie odnajduje się w przedszkolu – co robić?

Problem z odnalezieniem się w nowym środowisku dotyczy wielu dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną. Dla dzieci nieznających języka polskiego pobyt w grupie przedszkolnej może wydawać się trudniejszy. Początki nie zawsze są łatwe, szczególnie gdy u dziecka pojawia się lęk. Decydując się na zapisanie dziecka do przedszkola, warto sprawdzić wcześniej, czy przedszkole oferuje zajęcia adaptacyjne oraz integracyjne, których celem jest ułatwienie dzieciom nauki w przedszkolu oraz współdziałania w grupie rówieśniczej.

Naukę polskiego u dzieci obcojęzycznych warto rozpocząć jak najwcześniej. Zajęcia dostosowane do wieku dziecka przynoszą dobre efekty, warto jednak wiedzieć, że jeszcze skuteczniejsza jest nauka poprzez regularny pobyt i aktywność w grupie z dziećmi posługującymi się językiem polskim. W ten sposób dziecko ma szansę uczyć się języka w praktyce, poprzez mówienie, czy poznawanie nowych słów i zwrotów. Jest to bardzo ważna umiejętność, której nie zapewnią podręczniki czy czytanki. Oczywiście bardzo ważną rolę odgrywa też właściwa integracja w przedszkolu. Ta jest możliwa dzięki pracy nauczycieli i pedagogów z odpowiednim doświadczeniem.

Dziecko obcojęzyczne w przedszkolu – integracja i adaptacja

Integracja i adaptacja to dwa pojęcia szczególnie ważne w działalności przedszkola. Określają one procesy pozwalające łatwiej dogadać się dzieciom oraz szybciej zaaklimatyzować się w nowym, nieznanym środowisku. Dziecko nieposługujące się na co dzień językiem polskim, najprawdopodobniej szybko zintegruje się z grupą rówieśniczą. Dzięki integracji w grupie choćby poprzez zabawę, gry zespołowe czy aktywność fizyczną również dzieci obcojęzyczne zyskują szansę szybszej nauki języka polskiego. Tego typu doświadczenie z pewnością zaowocuje w przyszłości.

Dobrym pomysłem jest również adaptacja w przedszkolu. Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej bywa stresujące szczególnie dla dzieci, które nie mówią w języku polskim. Przedszkole Motylek 3 wychodzi naprzeciw potrzebom różnych dzieci oraz ich rodziców. Bogata oferta zajęć jest dostosowana również do dzieci obcojęzycznych. Dziecko dopiero rozpoczynające naukę w polskim przedszkolu może skorzystać z zajęć adaptacyjnych. Odbywają się one dwa razy w tygodniu po kilka godzin. Dzieci przychodzą z opiekunem, więc nie muszą przeżywać rozstania, poznają nauczyciela i innych rówieśników oraz uczestniczą w regularnych zajęciach z całą grupą. Dzięki temu po zakończeniu procesu adaptacji zdecydowanie łatwiej będzie im odnaleźć się w grupie i zostać w przedszkolu na dłuższy, całodniowy pobyt. Zajęcia adaptacyjne trwają zwykle kilka tygodni, najczęściej dwa do czterech. Ich długość zależy od indywidualnych cech czy potrzeb dziecka.

Adaptacja w przedszkolu

Proces adaptacji dziecka obcojęzycznego w Przedszkolu Motylek 3 jest łatwiejszy również dzięki wykwalifikowanej i profesjonalnej kadrze nauczycielskiej – pracują tutaj pedagodzy z wieloletnim doświadczeniem wykorzystywanym w praktyce. Tego typu doświadczenie umożliwia nauczycielom skuteczną pracę z dziećmi, umożliwiającą rozwijanie ich indywidualnych talentów oraz zaspokajanie potrzeb. Sama edukacja odbywa się w przyjaznej dla dzieci atmosferze. Grupy przedszkolne są niewielkie, liczą około piętnastu osób, co dodatkowo jeszcze bardziej ułatwia integrację dzieci oraz sprzyja nauce języka polskiego.

Możliwość poznawania nowych kultur to ogromna wartość, z której powinniśmy korzystać jak najczęściej. Obecnie, w czasach łatwo dostępnego Internetu oraz otwartych granic zarówno nauka języków, jak i poznawanie osób z innych krajów są znacznie łatwiejsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. Szczególnie otwarte i tolerancyjne są dzieci, które w przedszkolu spotykają się ze swoimi rówieśnikami z różnych krajów. Brak znajomości języka polskiego nie jest przeszkodą w pełnej integracji oraz adaptacji dziecka w nowych warunkach. Pomagają w tym zajęcia adaptacyjne czy zabawy integracyjne. Nauka zwyczajów innych krajów czy języków obcych rozwija mózg, zwiększa kreatywność, a jednocześnie pozwala na łatwiejszą i skuteczniejszą adaptację w środowisku.