Kiedy dziecko nie nadaje się do przedszkola?

W życiu każdego dziecka nadchodzi moment, w którym rozpoczyna pójście do przedszkola czy zerówki. Jest to naturalny proces rozwoju i swego rodzaju przygotowanie do wejścia w świat codziennych obowiązków. Pierwsze tygodnie w przedszkolu bywają stresujące zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Nie musi tak być, jednak wymaga to odpowiedniego przygotowania oraz obserwacji dziecka. A co zrobić, kiedy dziecko nie nadaje się do przedszkola?

Obowiązek przedszkolny w Polsce – kogo dotyczy?

Wielu rodziców zastanawia się, od kiedy dziecko powinno chodzić obowiązkowo do przedszkola. W Polsce obowiązek przedszkolny dotyczy sześciolatków i został określony ustawą. W teorii roczne przygotowanie przedszkolne ma umożliwić dziecku naukę nowych umiejętności, integracji oraz pracy w grupie czy nabycie samodzielności. Opracowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej program ma na celu ułatwienie młodemu człowiekowi wejścia w świat szkolnych obowiązków. Obowiązek przedszkolny może zostać odroczony w przypadku gdy dziecko wymaga szczególnego kształcenia, jednak wówczas trzeba przedstawić stosowne oświadczenie. Podobnie jest w przypadku dzieci realizujących edukację domową.

Nie oznacza to oczywiście, że z edukacji przedszkolnej nie mogą korzystać młodsze dzieci. Wiele zależy tutaj jednak od dostępności miejsc w przedszkolach publicznych, w których zwykle rekrutacja prowadzona jest tylko przez określony czas. Rodzice chcący mieć pewność, że ich pociecha znajdzie miejsce w przedszkolu, powinni zastanowić się nad ofertą przedszkoli prywatnych. W tych rekrutacja trwa zwykle przez cały rok, jeśli tylko są dostępne wolne miejsca. W Warszawie różnorodną ofertę edukacyjną posiada przedszkole Motylek 3. Rekrutacja do przedszkola Motylek 3 przebiega bardzo szybko i w komfortowej atmosferze. Składa się z kilku etapów takich jak rozmowa telefoniczna oraz bliższe zapoznanie z ofertą, następnie spotkanie w przedszkolu, a później trwające kilka tygodni przedszkolne zajęcia adaptacyjne. To właśnie te zajęcia mają ogromny atut i cieszą się sporym zainteresowaniem – dziecko uczestniczy w zajęciach z rodzicem i poznaje atmosferę panującą w grupie. Dzięki tego typu zajęciom dzieciom zdecydowanie łatwiej przygotować się na regularne chodzenie do przedszkola.

Kiedy dziecko nie jest gotowe na przedszkole – sygnały dla rodziców

Gotowość do pójścia do przedszkola jest sprawą bardzo indywidualną. Niektóre dzieci nadają się do tego już w wieku trzech czy czterech lat, inne wymagają nieco więcej czasu. Niezwykle ważna jest regularna obserwacja dziecka w jego codziennym funkcjonowaniu oraz rozmowy z dzieckiem, sprawdzanie jak reaguje na nowe sytuacje, czy nawiązuje znajomości z innymi dziećmi, czy potrafi pewne rzeczy wykonywać samodzielnie lub z niewielką pomocą. Obserwacja i rozmowa pozwolą sprawdzić czy dziecko może już iść do przedszkola. Z kolei wszelkie budzące wątpliwości zachowania można skonsultować ze specjalistą.

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce iść do przedszkola?

Bywa również tak, że dziecko samo nie chce chodzić do przedszkola. Może być płaczliwe, wycofane, zestresowane. Co zrobić kiedy dziecko nie chce iść do przedszkola? W takiej sytuacji warto porozmawiać z dzieckiem na temat jego obaw, wspierać je emocjonalnie czy przygotować wcześniej na rozłąkę z rodzicami i kilkugodzinny pobyt poza domem. W niektórych przypadkach warto po prostu dać dziecku nieco więcej czasu. Przedszkole Motylek 3 ma w swojej ofercie także zajęcia adaptacyjne dla przedszkolaków.

Kiedy dziecko nie nadaje się do przedszkola?

Rozwój każdego dziecka jest sprawą bardzo indywidualną i to właśnie od niego zależeć będzie, czy jest już gotowe na rozpoczęcie swojej przygody z przedszkolem. W psychologii funkcjonuje termin gotowości przedszkolnej – jest to zbiór umiejętności i kompetencji dziecka pozwalający mu na regularne uczęszczanie do przedszkola oraz rozpoczęcie edukacji przedszkolnej. Tego typu cechy czy umiejętności rodzice mogą zauważyć samodzielnie. Są to nie tylko kompetencje społeczne czy umiejętność integracji z innymi dziećmi, ale też podstawowe umiejętności, niezbędne w codziennym życiu. Należą do nich między innymi:

  • samodzielność – czyli na przykład samodzielne nabieranie jedzenia do buzi, umiejętność korzystania z nocnika czy toalety z nakładką, mycie rąk i zębów, podstawowe ubieranie i rozbieranie się;
  • komunikacja – umiejętność mówienia o własnych potrzebach, radzenia sobie z nowymi sytuacjami, nawiązania nowych relacji z opiekunem grupy czy innymi dziećmi, a także gotowość do pozostania poza domem, bez rodziców czy rodzeństwa przez kilka godzin każdego dnia;
  • koncentracja – umiejętność skupienia się przez nieco dłuższy czas na prostych pracach plastycznych, zajęciach grupowych czy czytankach.

Nabycie przez dziecko tego typu umiejętności czy relacji społecznych znacząco ułatwia jego pobyt w przedszkolu, zmniejsza poziom stresu czy pozwala przyspieszyć adaptację w nowym środowisku. Jeżeli nasze dziecko nie nabyło jeszcze takich umiejętności, być może warto poczekać z zapisaniem go do przedszkola – wspomniane umiejętności przychodzą z czasem i niektóre dzieci potrzebują go nieco więcej. Jeśli zaś mamy wątpliwości i zastanawiamy się nad zapisaniem dziecka do przedszkola, warto skorzystać z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej.

W przedszkolu Motylek 3 ważną rolę odgrywają tradycyjne wartości oraz nacisk na wszechstronny rozwój dzieci. Oferta przedszkola kierowana jest przede wszystkim do dzieci dobrze funkcjonujących, gotowych do poznawania świata, socjalizacji, nabywania nowych umiejętności.

Dzieci, które nie nabyły jeszcze opisywanych wyżej cech oraz umiejętności, tak zwanej gotowości przedszkolnej oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami mogą skorzystać z oferty innych placówek, na przykład przedszkoli integracyjnych.

Pójście do przedszkola to jedna z najważniejszych chwil w dzieciństwie. Warto zatem postarać się o to, żeby ułatwić dziecku rozpoczęcie nowego etapu, nie naciskać i do niczego nie zmuszać. Każde dziecko ma swoje indywidualne potrzeby i czasem wymaga więcej czasu. W przygotowaniu dziecka do pójścia do przedszkola ważną rolę mogą odegrać także częste rozmowy, czytanie książeczek o przedszkolu adresowanych do małych czytelników, a także zajęcia integracyjne i adaptacyjne. Wszelkie wątpliwości pomoże natomiast wyjaśnić wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej.